De grootste fout bij het bouwen van een platform

Lieselotte Roose
Marketing

Het ontwikkelen van een gloednieuw platform vereist kennis en ervaring in het veld. Technologische expertise lijkt een bepalende factor te zijn om iets unieks en buitengewoons te maken. Maar deze technologie kan tegelijkertijd ook de valkuil zijn.

Eenvoudige wiskunde: technologie is nodig, maar niet voldoende.

Leg je kinderen later eens uit dat je aan een bureau moest gaan zitten om toegang te krijgen tot internet. Vandaag zijn de meeste mensen altijd en overal verbonden. Dat in India meer mensen toegang hebben tot mobiele telefoons dan tot toiletten, zegt alles.

Bovendien zijn er belangrijke verschuivingen gemaakt. Webwinkels hebben geen voorraad, Uber heeft geen taxi's, ... We evolueren naar een economie waar de focus niet langer ligt op het produceren van producten en diensten. Grote bedrijven verleggen hun focus naar het mogelijk maken van interacties.

Technologie is een geweldige partner om dit te faciliteren. Dus, waar begin je dan?

De vragen die je zou moeten stellen

Het draait om het herdefiniëren van relaties met je stakeholders. In de platformeconomie spreken we enerzijds van producers: mensen die iets creëren of aanbieden op jouw platform. Aan de andere kant zijn er consumers: de vraag, zeg maar: de mensen die het product of de dienst gaan gebruiken of dus consumeren.

Welke mensen wil je naar je platform trekken? Concentreer je op hen. Wat typeert hen? Welke waarde kunnen ze toevoegen?

Vervolgens zoomen we in op hun interacties. Hoe kunnen we elke vorm van fricties of barrières wegnemen? Hoe zorgen we ervoor dat gebruikers actief blijven? Retentie is alles. Probeer manieren te bedenken om de producent aan te moedigen om vaker te blijven produceren. De consument kan hierin een belangrijke rol spelen.

Het één kan niet zonder het ander

Technologie maakt of breekt je platform. Maar deze hindernis eerst aanpakken, is zoals de vaat drogen voor je de afwas doet. Het is tijdverlies en het is zinloos. Het zou resulteren in een platform dat er misschien heel fancy uitziet, maar in feite snel zal verdwijnen vanwege de vreselijke gebruikerservaring.

Bovendien is het creëren van platformtechnologie geen op zichzelf staand proces. Integendeel, interacties zijn zowel de brandstof als de gps bij het ontwikkelen en implementeren van de technologie. Laat de schoenmaker bij zijn leest blijven. Als je erover nadenkt om een ​​platform te bouwen, werk dan samen met een bureau dat expertise heeft in zowel platformeconomie als -technologie.

Ontdek de kansen voor jouw organisatie!
Benieuwd of we jouw organisatie kunnen versterken met een platform? Laat ons iets weten! Samen verkennen we vrijblijvend de mogelijkheden en beslissen we of het een meerwaarde biedt.
Share